Magyarul…
- Írta: Ozsváth Sándor
- Kategória: Kultúra
- Találatok: 5312
2016-ban 50. alkalommal április 11-17-ig rendezik meg, az 1967-ben kezdődött a magyar nyelv hete rendezvénysorozatot, amelyet eleinte a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT), most már az Anyanyelvápolók Szövetsége tart kézben, hogy anyanyelvünk értékeit tudatosítsuk, népszerűsítsük, formáját, játékosságát megőrizzük.
„A nyelv ismerete egyben nemzetismeret is. Nyelvünk legapróbb mozzanataiban is tükre a magyarság történelmének, gondolkodásmódjának, élethelyzeteinek, szokásainak.”
Juhász Judit
,,Nyelvében éle a Nemzet!” - mondta Széchenyi István és tegyük hozzá: a Nemzetben él a nyelv.
A nemzetről viszont minden tudásunk kizárólag és teljes terjedelmében azokból a beszédeseményekből származik, amelyekből egyáltalán tudomást szerezhettünk a nemzet létéről – és minden egyébről, amit csak a nemzetről tudunk vagy képzelünk.
Fogadjátok szeretettel az 50. MAGYAR NYELV HETE alkalmából Ozsváth Sándor írását!
Bárhol is járt atyánkfia az elmúl fél évszázadban, előbb-utóbb szinte mindenütt hallott magyar szót. Igaz, a Kárpát-haza peremvidékein egyre kevesebbet, legutóbb Vereckén járva már csak egy Nagyszőlősről odakerült orvossal beszélhetett anyanyelvén, Podolinban meg, Krúdy kedves felvidéki városkájában, éppen ottjártakor került kórházba az egyetlen még élő magyar bácsika.
A nagyvilágban, az egykori szállásterületen túl, a legváltozatosabb helyeken és körülmények között szólították meg - magyarul. Egy ideig gyűjtötte is történeteit, hogy más kuriózumokkal együtt majd közzéteszi, de rá kellett jönnie, hogy a vele megesettek nyomába sem léphetnek apja vagy nagyapja történeteinek. Ők még nem utazási irodák szervezésében, hanem a múlt század nagy háborúiban járták be a fél világot. Apai nagyapja Olaszországtól Lengyelországig, Szerbiától Ukrajnáig „tájékozódott”, békeidőben meg három évig Ó-Románia vendégszeretetét élvezte egy lovassági garnizonban. Apját a második világégés utolsó hulláma - Ausztria, Németország és Luxemburg érintésével - egészen az Atlanti-óceánig sodorta, majd szabadulásig, harmincezer társával együtt Franciaországban, a Mailly le Camp-i hadifogolytáborban ette az amerikaiak komiszkenyerét.
Történt, hogy csupa szálas néger fiúból álló, új tábori csendőr alakulat érkezett hozzájuk. Eleinte kellő tisztelettel s tisztes távolból csodálták e marcona különítményt, később hozzászoktak a színes amikhoz. A csendőrök párban álltak őrséget a táborkapu előtt, a váltás mindig egylovas kocsival jött, s ugyanazzal vonult vissza az előző páros is.
Egyszer, visszainduláskor lovuk valamitől megbokrosodott, ágaskodott, rúgkapált - egyikőjük a bakról, a másik pedig elölről próbálta megfékezni, mindhiába. Ekkor, ékes magyarsággal elkiáltotta magát a lenti:
- Aggyál néki az ostorral! Az annya istenit, megbolondult ez a lú?!
A fogoly bakák szája tátva maradt a csodálkozástól. Idő telve, miután sikerült a lovat közös erővel megszelídíteni, valaki bátortalanul megkérdezte:
- Hát maguk is magyarok?
- A hát, - jött a válasz eredeti szatmári tájszólásban,- én Mónár Laji vagyok, a meg az öcsém ott, a Jani!
Mint kiderült, a Molnár-szülők, fiatal házasként még a századfordulón vándoroltak ki a Paládok (Kis-, Nagy- vagy Bot-) valamelyikéről, de Pensylvániába kerülve nem az iparban vagy a bányászatban találtak boldogulást, hanem a mezőgazdaságban. Idővel kis farmot vásároltak, szépen gyarapodtak, csak hát… nem lehetett gyermekük. Segítségnek egy néger cselédlány ragadt náluk karon ülő fiacskájával, majd újra „megesett”, s most már ketten lábatlankodtak körüle. Röviddel ezután valami csúnya mellbetegségben kiszenvedett szegény, s ott maradtak az árvák másfél meg háromévesen. Molnárék is jól benne voltak a korban, se rokonuk se ismerősük a maguk fajtájából, gondoltak hát egyet, s nevükre vették a lurkókat, sajátjukként nevelték fel, s kitaníttatták mindkettőt, végül a birtokot is rájuk íratták. Így lett anyanyelve a csokoládébarna Molnár Lajosnak meg Jánosnak a magyar.
Míg élt édesapja, atyánkfia gyakran szóbahozta a néger-magyarokat. Vajon megvannak-e még - tűnődött legutolsó alkalommal -, olyan egykorúak lehettünk… S vannak-e gyermekeik? Ha igen, tudnak-e magyarul?
Debrecen, 2016. április
Ozsváth Sándor
művelődéstörténész



…Április, óh, Április,
A 18. századi nyelvújítók szerint az április: Nyilonos.
Nemes Nagy Ágnes : Tavasz felé (részlet)
Virágvasárnap (03.20.) ünnepli az egyház Jézusnak szamáron való diadalmas jeruzsálemi bevonulását: sokan a nép közül ruhájukat terítették az útra, mások ágakat törtek a fákról, s eléje szórták. Ennek nyomán került az ünnep szertartásai közé a pálmás, Európa északi tájain pedig a barkás körmenet.
A húsvéti ételszentelés egyes falvakban, Erdélyben különösen még máig is élő hagyomány. A délelőtti misére gondosan előkészített, kendővel letakart kosárral mentek a hívők, húsvéti sonkát, bárányt, kalácsot, tojást, sőt még bort is vittek megszenteltetni a templomba. A pap megáldotta az ételeket. A hosszú böjtölés után ezeknek az ételeknek az elfogyasztásával kezdődött újra a húsfogyasztás, a "hús vétele".
A megszentelt ételek maradékához is sokféle képzet kapcsolódott: pl. a szentelt kalács maradékát a tyúkoknak adták, hogy sokat tojjanak. Szokás volt az is, hogy a megszentelt tojást a család közösen fogyasztotta el, azért, hogy ha eltévednének jusson eszükbe, hogy kivel ették a húsvéti tojást és hazataláljanak.
Az ünnep egyik dísze és egyben "kenyere" a cifrára fonott nagy kalács. Alapja szinte egyugyanazon kelt tészta, amit a különböző népek eltérő hagyományaik és vérmérsékletük szerint ízesítenek, fűszereznek, díszítenek.
Húsvét hétfő (03.28) Ezen a napon sok vízzel kapcsolatos népszokás él, kiemelkedik a locsolkodás, a hímes tojás ajándékozás. A víz megtisztító, megújító erejébe vetett hit az alapja ennek a szokásnak, mely aztán idővel, mint kölnivízzel való locsolás maradt fenn napjainkig.
"Se ízed nincs, se színed, se zamatod,
szeretettel, Berecz Ildikó