Menu

just logo uj     nahrinlogo   infoblokk kedv final felso ESZA                                                          

A+ A A-

TEKERD MEG – KERÉKPÁROS KISOKOS III.

KINCS AMI NINCS… DE NÁLAD LEGYEN!

Egyre nagyobb a forróság, és az aszfalt esetleg az erdei utak kerekezésre csábítanak. Reményeink szerint sokan indulnak majd hosszabb-rövidebb útra, túrákra a bringákkal. Mielőtt azonban nekivágnánk az útnak, érdemes áttekinteni, mit vigyünk magunkkal és mindezt miben, hogy a jól megérdemelt kikapcsolódás ne váljon bosszantó tortúrává.

Ha autóval, netán gyalogosan indulunk valahová, alapesetben néhány dolgot szinte biztosan automatikusan magunkkal viszünk, íratok, pénztárca, lakáskulcs, hölgyeknél ugye a jól ismert „női táska rejtelmei” amiben a komplett szobabútortól, a felfújható fodrász szalonig minden megtalálható., készpénz, bankkártya, mobiltelefon. Ha két kerékre pattanunk, szintén életmentő lehet a megszokott kis alapcsomag, így amit mindenképp tarts magadnál: személyi igazolvány, diákigazolvány, lakcímkártya, mobiltelefon, kevés készpénz (aprópénz is), bankkártya, a kerékpárod papírjai amennyiben rendelkezésre állnak. Ezeket tartsd egy vízhatlan tokban, amit tehetsz a hátizsákba, övtáskába, vagy épp a bringára szerelhető tárolóba is.

Miután önmagunkat elláttuk a fenti lista alapján, használattól, az úttól függően érdemes áttekinteni azt is, mire lesz szükségünk még, és mire lehet szüksége a kerékpárunknak ahhoz, hogy minden rendelkezésre álljon akkor és ott, amikor és ahol kell.

tm kk 3 1Kulacs: A kerékpározás szinte nélkülözhetetlen kelléke főleg a nyári időszakban. Hidd el, néhány kilométer után gyorsan rájössz, hasznos társ az úton! Alapesetben 0,5, 0,75 literes űrtartalmúak, rengeteg, pratikus, könnyű, dizájnos kivitellel találkozhatunk, az egyszerű műanyag palacktól a hőszigetelt, thermo kivitelig. A kerékpárokat általában 1 kulacstartóval szerelik. Természetesen plusz tartó is szerelhető a gépünkre, de érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a magunkkal vitt folyadéknak bizony súlya is van.

Sárvédő: Ugyan nem divatos kiegészítő és legtöbben nem is használják, egészen az első, nyeregben átvészelt nyári záporig. A szemüveg ugyan védi a szemünket, de a saját kerekünk által gátlástalanul ránk vert víz okozta mosoly az arcunkon, csak egy darabig lesz őszinte, főleg ha a ruhánkat is szemügyre vesszük. Hosszabb úton, ha lehet, ne csak a gyors segítséget jelentő 10-20 centiméteres sárvédőt használjuk, hogy a kerék minél nagyobb felületét lefedő kiegészítő a lehető legnagyobb mértékben fogja fel a kerekekről felspriccelő vizet, sarat és a köveket.

Oldaltámasz: sokan plusz tehernek tartják, pedig kényelmessé teszi a kerékpározást, főleg egy hosszabb út során, hiszen mindenhol megállhatunk vele és azonnal biztonságosan letámasztható, „parkolható” a kerékpár. Lehetőleg olyat szereljünk fel, amelyik elég erős ahhoz, hogy kerékpár súlyát (csomagokkal együtt) gond nélkül, stabilan megtartja.

tm kk 3 2Csomagtartó: szintén nem a kiegészítők legkedveltebbje, de egy túra, netán egy bevásárlás során nélkülözhetetlen. Ha tehetjük, válasszunk alumínium kivitelt. Erős, merev, könnyű, ráadásul nem rozsdásodik, ami esztétikailag sokat jelent. Vásárlás előtt előzetesen tájékozódjunk a csomagtartó teherbírásáról!

Kerékpáros és kerékpár táskák: Alapvetően ízlés dolga ki miben és hogyan hordja a „cuccait” hétköznapi használat során, a saját csomagjaink mérete szabja meg mit és hogyan viselünk ehhez. Lehet hátizsák, futártáska (oldaltáska), övtáska, de a nagyméretű túrahátizsákok, a folyton lecsúszó divatos oldaltáskák mindenképpen kerülendők. Minél szorosabban illeszkedik hozzánk a hordozóeszköz, annál jobb. tm kk 3 3A hátizsákok egyes típusain erre a célra szolgáló hevederek is segítenek a stabil rögzítésben, használjuk őket bátran! Nincs rosszabb, mint a folyton csúszkáló, lifegő, lobogó pakk rajtunk, a kényelmetlenség mellett pedig balesetveszélyes is.
A kerékpárra rögzíthető táskák közül csak olyat válasszunk, mely egyszerűen és stabilan rögzíthető, és anyagában is strapabíró. Általában ezekkel a típusokkal találkozhatunk: kormánytáska, váztáska, nyeregtáska, csomagtartó táska. Minden esetben a rögzítésre figyeljünk, vagyis könnyen, gyorsan és biztonságosan rögzíthető-levehető legyen.

tm kk 3 4Szerszámok és kiegészítők: Szerezzünk be multifunkciós szerszámokat, kerékpár külsőt, kerékpár belsőt, gumileszedőt, foltkészletet, pumpát. Ezeket lehetőleg tartsuk is magunknál, különösen hosszabb út esetén! Nincs rosszabb, mint a semmi közepén defekt vagy egy kisebb hiba miatt órákon át kutyagolni a kerékpárt tolva. Természetesen, ha csak a közeli parkba bringázunk, ne vigyük magunkkal a teljes „szereléket” de a multiszerszám és a foltkészlet, valamint a pumpa ekkor is jó szolgálatot tehet.

Kis segítség a „bringadoktor szett” összeállításához:
https://www.youtube.com/watch?v=yrFGDqeIYn8

tm kk 3 5Bringafalatok: sokan feledkeznek el az étkezés, az ivás fontosságáról, pedig ha tudnák mennyi rosszullét, bukás és kellemetlenség úszható meg a segítségével, minden bizonnyal komolyabban foglalkoznának ezzel a témával. Menet közben villámgyorsan ráébredünk, szervezetünk nem gép. Vagyis a tekerés közben elvesztett energiát, folyadékot stb pótolni KELL. Ez így a júliusi rekkenő hőségben különösen igaz. Akkor is, ha csak a sarki boltba indulunk, hát még abban az esetben, ha hosszabb útvonalat járunk be! De mit együnk, mit igyunk? A régi bölcsesség szerint a legjobb a banán, az energia- vagy müzliszelet illetve a víz. De ne essen kétségbe senki sem az előző mondat olvastán, nem kell lemondani a finom falatokról! A legtöbben nem vagyunk profik, tehát nem nyeregben ülve töltjük a napjainkat, így nem kell feltétlenül megtanulnunk és megszoknunk a bringán evés tudományát (frissítés). Ha erre van szükség, semmi akadálya akár egy nagyobb étkezésnek sem, mint maga a menü, ez is ízlés dolga.

Nyeregben ülve azonban az egyszerűség a legjobb. Az előre csomagolt szendvics, egy kis csokoládé, gyümölcs tökéletes választás, pont, mint egy kiránduláson. De ha épp arra vágysz, nyugodtan fogyasztható akár sütemény is. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy nyugodtan be lehet ülni akár egy büfébe, étterembe, ha nem hajt a tatár, nyugodt körülmények között elköltve jól megérdemelt ebédünket.

És az ivás… Akár tetszik, akár nem, a szomjúság az egyik legnagyobb ellenségünk a forróságban. Ahogy a tőlünk „okosabbak” mondják: „Kerékpáron ülve, ha akkor eszel, amikor éhséget érzel, és akkor iszol, amikor szomjas vagy, már tettél egy lépést a rosszullét felé”. Előzzük meg a bajt, és folyamatosan pótoljuk az elvesztett folyadékot. Inkább kis mennyiséget, sokszor. Ez az elv. A víznél nincs jobb szomjoltó, ennek hűtésére érdemes figyelni, a kulacs, a palack egy éjszakára a fagyasztóba helyezve remekül jegesedikJ. Azonban újra folyékony állapotba kerülve már fogyasztható, ráadásul a testre-nyakra téve hűsít is. A hosszantartó teljesítmény fenntartása érdekében a legjobb pótlás az izotónikus ital fogyasztása, a Nahrin Iso-tea tökéletes választás ehhez, hiszen a szükséges ásványi anyagokat, nyomelemeket, ionokat egyaránt tudjuk vele pótolni, ráadásul könnyen elkészíthető és adagolt, száraz (por) formában is magunkkal vihetjük. És legyünk szentségtörők amikor kell, ha sokat tekerünk, menet közben energiapótlásra egy hideg kóla sem rossz döntés..

Mit ne tegyünk, mit ne együnk? Ebben a rövid angol nyelvű videóban pont ezt láthatod:):
https://www.youtube.com/watch?v=Fvy43QrIW5I

Hajdu Viktor, Szabó Tamás

TEKERD MEG – KERÉKPÁROS KISOKOS II.

tm kk 2

BRINGÁZÁS ALAPFOKON – NEM DIVAT KÉRDÉSE!

Aki rendelkezik kerékpárral, netán előző cikkünknek köszönhetően sikerült a közelmúltban vásárolnia egyet, immár tudja, hogy a kerékpár a legalkalmasabb jármű arra, hogy ajtótól-ajtóig, egyszerűen, kényelmesen és gyorsan eljuthassunk. Nincs dugóban ácsorgás, parkolóhely keresés. Megszűnnek a hatalmas kerülők, a tömegközlekedés kellemetlenségeit is elfelejthetjük. Egyszóval, remek alternatíva akár a városi, akár a hosszabb távú közlekedésben.

Azonban jó ha tudjuk, hogy bár bringánk egyszerű eszköz, mégsem egy perpetuum mobile, használata bizony szabályokhoz kötött. Emellett ugyanúgy, ahogy minden gép, igényli a törődést, a karbantartást, és mindezt alaposan meghálálja működés közben. Sokan pattannak kerékpárra és élvezik is ennek minden előnyét. Vannak azonban olyan társaink, akik nem túl rutinosak, illetve olyanok is, akik rutintalanságuk ellenére meglepő magabiztossággal vágnak neki útjuknak... Mire figyeljünk, ha akár kikapcsolódáshoz, akár napi közlekedéshez választjuk a drótszamarat.

Sorozatunk újabb részében a „kötelezőn” lesz a hangsúly, hiszen nem árt, ha a nyári, nagy kerékpáros szezon végén is mosolyogva tekinthetünk rá biciklinkre, és a vakáció pillanatai nem a sérülések esetleg a kisebb-nagyobb büntetések miatt maradnak emlékezetesek.

A KEZDETEK - NEM DIVAT KÉRDÉSE

tm kk 2 1Mielőtt bármibe is kezdenénk, érdemes felmérni felkészültségünket, mind fizikai mind a vezetési jártasság szintjén. Az egyik legnagyobb és leggyakrabban elkövetett hiba kerékpáros berkekben a saját képességek túlbecsülése. Ha hosszú ideje, netán hónapok, évek óta nem ültünk biciklin, frissítsük fel az „emlékeket”! Ugyan a mondás is azt tartja, hogy a bringázást nem lehet elfelejteni, azonban a rutin alaposan megkophat, berozsdásodhat. Érdemes hát (különösen gyermekek esetén) ismételni kicsit. Erre egy félreeső, csendes hely a legalkalmasabb. Az ismétlés, még soha senkinek nem vált kárára!

Jó ha figyelembe vesszük, hogy gyermekeknél, de felnőtteknél is gyakran előforduló „tünet”a jobb illetve bal kéz előnyben részesítése. Mire gondolunk? A fordulás, kanyarodás biztonságát és nyomvonalát bizony befolyásolja az is milyen kezesek vagyunk. A bal kezeseknek balra, a jobb kezeseknek jobbra fordulni „nehezebb”. Ezt a bizonytalanságot érdemes komolyan venni, ugyanis „élesben” komoly gondokat okozhat. A gyengébbik oldalra történő kanyarodás azonban könnyen fejleszthető, és megéri a külön foglalkozás! Ahogy minden rutinszerzésre fordított perc is bőven megéri az árát, mert ez a kerékpározás sava-borsa! Tanácsunk: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni! A megszerzett tudás a legkifizetődőbb és legaktívabb védelem!

BIZTONSÁG – NEM DIVAT KÉRDÉSE

Ha már megvan a saját kerékpárunk, és netán a családtagok is beszerezték, elővették őket, újabb nagy falat következik, ugyanis használat előtt nem árt, sőt kötelező átnézni a bringákat. Mielőtt felmerülne a kérdés mi szükség van erre, már itt is a válasz: a biciklink közlekedési eszköz! Elindulnánk bárhová egy hibás autóval? Nekivágnánk egy nagy lejtőnek alig működő fékkel, netán egy éjszakai utazásnak világítás nélküli járművel? Ugye nem? Először is tisztázzuk tehát, milyen tartozékok szükségesek a járgányunkra!

Kerékpárunknak közlekedésre alkalmas állapotban kell lennie, és fel kell szerelnünk a megfelelő tartozékokkal. Ezeket a KRESZ határozza meg, vannak kötelező és ajánlott tartozékok.

  1. tm kk 2 2A két kerékre, egymástól függetlenül ható fék.
  2. Fehér vagy kadmiumsárga színű fényt adó első lámpa (ez akár villogó is lehet). Fehér színű fényvisszaverő.
  3. Sárga színű küllőprizma legalább az első kerékre (legalább 2db), amelyet nem helyettesít a most divatba jött, abroncson lévő fényvisszaverő csík!
  4. Csengő.
  5. Piros fényt adó hátsólámpa, ami szintén lehet villogó.
  6. Piros színű hátsó fényvisszaverő.
  7. Fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül az úttesten éjszaka illetve rossz látási viszonyok között.

Fontos, hogy az első illetve a hátsó lámpa elhelyezhető akár a kerékpáros testén is, pl elöl fejlámpa hátul övcsipeszes lámpa formájában.

BIZTONSÁG: RUHÁZAT, VÉDŐFELSZERELÉS – NEM DIVAT KÉRDÉSE

tm kk 2 3Alapvető kérdés, hogyan öltözzünk bringázáshoz. Úgy, hogy a kényelem, és a funkció összhangban legyen. Nagyon egyéni, ki miben érzi jól magát. Fel kell mérni, hogy városi közlekedésre, sportolásra, vagy csak kikapcsolódásra, esetleg mindháromra használjuk gépünket. A fenti kategóriák mindegyike más ruházatot igényel. És természetesen mindenkit arra bátorítunk, hogy pattanjon nyeregbe bátran, bármikor, bárhol, bármiben, azonban nem véletlen, hogy lengő, lobogó ruházatban nem jó és nem tanácsos tekerni. Ez ugyanis baleset veszélyes, ha a beakadó nadrágra gondolunk, ráadásul nehézzé is teszi a haladást, ha a szél a kabátunkat vitorlaként csapkodja mögöttünk. Azt mindenképpen érdemes tudni, hogy amennyiben mégis lazább szerelésben indulunk útnak, a rakoncátlan ruhadarabokat rögzítsük megfelelően, ehhez használhatunk csipeszt, jó szolgálatot tesz egy gumigyűrű, de akár a szakboltok kínálatából is választhatunk erre a célra szolgáló rögzítőket.

tm kk 2 4Sokan kicsit furcsán néznek a kerékpáros nadrágokra, felsőruházatra, pedig egyedi kialakításuk miatt valóban a legjobb viselet a biciklin. A nadrág kantárja megakadályozza, hogy előre dőlt testhelyzetben „kitűrödjön” a ruházat. Az elöl szélálló, hátul szellőző felsőrész a szél ellen véd, azonban engedi a hátat szellőzni.

Azonban a legfontosabb viselet a bukósisak! Ennek használata jelenleg egyetlen esetben kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/h feletti sebességgel haladunk. Ezt leszámítva mindenkinek a saját döntése a sisakviselés, de mi szívünk szerint kötelezővé tennénk, főleg 14 év alatti gyerekeknek! Fontos a jó példával elől járni, ezért minden felelősen gondolkodó bringás, mintaként viseljen fejvédőt! Jó tudni, hogy az olcsóbb sisak is megvédheti a fejet, de kényelem szempontjából nem mindegy, hogy milyen súlyú a fejvédőnk, hisz egy hosszú tekerésnél ez egész nap fárasztja a nyakunkat és az sem mindegy. milyen szellőzőnyílásokkal rendelkezik. Ezeket a szempontokat mindenféleképpen mérlegeljük vásárlás előtt.

Ejtsünk pár szót arról a kiegészítőről, amit sokan divatdarabnak tartanak, de messze nem az! A szemüveg fontos viselete a kerékpározásnak. Nem csak a nap sugarai ellen védő napszemüveget érdemes használni, hanem akár este, télen is használjunk színezés mentes lencséjű védő szemüveget. Az út pora, a levegő szennyezettség, a menetszél könnyen kiszárítja, főleg az érzékenyebbek szemét. Menet közben esetleg fejünknek csapódó rovarokról, esőcseppekről nem is beszélve. Ráadásul erdőben az ágaktól véd, és esésnél is védelmet nyújt.

tm kk 2 5Az elkerülhetetlenül bekövetkező kisebb nagyobb bukásoknál a kesztyű megóvja ujjainkat, ráadásul a tenyeret is védi, ami egy erdei úton, vagy épp egy hosszabb tekerés során bizony jelentősen emeli a komfortérzetet a kormányon. Szélsőséges esetekben érdemes a térd és könyökvédőket is felcsatolni. A gerincet óvó protektorok abszolút opcionális jellegűek, de használatuk, főleg terepen illetve kezdő, esetleg nem gyakorlott bringásoknak ajánlott!

Haladó kerékpárosok nem véletlenül használnak kifejezetten kerékpáros cipőt. Ez egy speciális záródással alkot egy egységet a pedállal, aminek következtében a taposás mellet a húzás is lehetséges lesz. Hatékonyabb és folyamatos körkörös tekerést biztosít. Ez külön tanulást, gyakorlást igényel, hiszen megváltozik a hagyományos pedálkezelési technikánk.

tm kk 2 6Ugyanakkor újra hangsúlyozzuk, hogy a ránk leselkedő veszélyekkel szemben az igazi védelem, a kerékpáros tudása és figyelme! Ne felejtsük el: attól hogy profinak öltözünk, még nem leszünk azok!

A folytatásban elmerülünk a kerékpár helyes beállításainak fortélyaiban, és sorra vesszük az egyéb kiegészítőket, teendőket, amelyek hasznosak lehetnek tekerés előtt, közben és után egyaránt!

Hajdu Viktor, Szabó Tamás

HIDD, AMIT NEM LÁTSZ ÉS LÁTNI FOGOD, AMIBEN HISZEL - VIVICITTÁ 2016.

vivicitta

Egy évvel ezelőtt férjem kísérőjeként és szurkolójaként voltam jelen a Margitszigeten megrendezésre kerülő jubileumi 30. TELEKOM VIVICITTÁ futóversenyen.

Akkor nem gondoltam volna, hogy egy év múlva én is azok között leszek, akik teljesítik a célul kitűzött 10 km-es távot. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson elsősorban párom elszántsága, motiváltsága lobogott a szemem előtt.

Azt tudni kell, hogy gyermekeim születése után sokáig nem sportoltam, maximum bicikliztem a családdal. Kifogást mindig találtam, de aztán újból ráéreztem a SPORT és a MOZGÁS ízére, s ettől kezdve nem volt megállás.

Apránként sikerült megtenni az első lépéseket, olyannyira, hogy először a tatai Cseke-tavat, majd a városunkról oly híres Öreg-tavat is sikerült körbefutni a felkészülés során. Viszont a hideg és a tél beköszöntével számomra a futások egyre ritkultak, sőt elmaradtak, de hogy tartsuk a „formát”, sikerült erre is megoldást találni. 

Az edzőtermi edzéseknek köszönhetően terhelhetőségem jelentősen javult, így mondhatjuk „könnyedén” vettem az akadályokat 2016 tavaszán. Egyre közeledett a NAGY FUTÁS, a VIVICITTÁ időpontja, így március végétől heti két futóedzést is be kellett iktatni az egyéb elfoglaltságok mellé.

A felkészülésben nagyon-nagyon sokat segítettek a JUST és NAHRIN termékek.

Melyek voltak ezek? A WALLWURZ krém, a BORÓKA krém, a sokak által nagyon szeretett 31-es OLAJ, a SZEMSPRAY, az ALPESI BALZSAM és az ISO-TEA.

Mindezeket a rajt előtti bemelegítést megelőzően is alkalmaztam figyelembe véve a rendszeres folyadékfogyasztást. A hosszú távra egyetlen kincset vittem magammal, a 10 ml-es 31-es OLAJAT, amely elfért egy aprócska kis zsebben is. Ez segített abban, hogy a nehezebb pillanatokban újra erőre kapjak. Sokak számára – magamat is beleértve - örömet ad a mozgás, a futás, boldogságot jelent a kitűzött táv teljesítése és a célkapun való áthaladás.

Szeretettel:

Tárnok Ágnes
Életfa Delfinek Csapata
Tanácsadó, EÜ. Team tag
20/93-61-383
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

TEKERD MEG - KERÉKPÁROS KISOKOS I.

babcJavában tombol a tavasz, hívogat a természet, és ennek a hívó szónak nehéz ellenállni. Nincs is rá szükség! Hiszen a szabadban lenni jó! Túrák, séták színesítik a napjainkat, a hétvégék programjait. Hogy teheted még színesebbé, ráadásul egészségesebbé is a kinti barangolásokat?

Kapjuk elő a kerékpárokat, és használjuk minél gyakrabban őket! Frissíti, felpezsdíti a testet és lelket egyaránt, ráadásul még jól is szórakozunk közben.

Miért érdemes kerekeken gördülve élvezni a jó levegőt?

Nos, a kerékpározás az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb módja erőnlétünk karbantartásának. Nemcsak gyors és hatékony zsírégető, de remek kedélyjavító is, kiváltképp, ha bringázás közben a természet szépségeiben gyönyörködhetünk. Bringázz egyedül, barátokkal vagy a családdal, és megtetted az első lépést az egészségedért!

KERÉKPÁR ABC

A kerékpár, a kerékpározás egyre nagyobb teret hódít nem csak a szabadidő sportok területén, hanem mint közlekedési eszköz is. Nem véletlenül, hiszen nem csak gyönyörű sport, hanem napjaink egyik leggyorsabb városi közlekedési eszköze. Nincs forgalmi dugó, nincs parkolási gond, nincs megközelíthetetlen úti cél, ha egy „drótszamáron” ülsz.

babc 1Sokan gyakorolják tehát a pedálozás tudományát, de vannak, akik csak most ismerkednek vele. Sorozatunkkal igyekszünk közelebb hozni mindenkihez magát a kerékpározást!

Kezdjük az alapoktól, mi is az a kerékpár? A KRESZ szerint: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.

Természetesen, ha ez ilyen egyszerű lenne, nem állnánk fejünket vakarva a szakboltok kínálata előtt amikor kerékpárvásárláson törjük a fejünket. Érdemes kicsit belemélyedni, milyen kerékpárokkal is találkozhatunk az utakon járva, és melyik mire használható igazán. Ezzel talán azoknak is segítséget nyújtunk, akik most szeretnének saját bringát vásárolni.

Ebben az esetben érdemes az alapoktól elkezdeni:
Mire használjuk a kerékpárunkat?
Előreláthatólag milyen távolságokat teszünk majd meg vele?
Milyen körülmények között tekerünk majd? Esetleg télen, hóban is?
Milyen a környezet ahol a legtöbbet járunk? Sík, dombos, hegyes?
Vannak-e különleges igényeink a gépünk műszaki felszereltségével szemben?
Milyen stílusú kerékpár tetszik?

Az alábbiakban megpróbáljuk bemutatni az egyes kerékpár típusokat, a teljesség igénye nélkül.

City kerékpárok: mindennapi városi használatra készült kerékpár, lánc/agyváltóval vagy kontrás kivitellel.

Trekking kerékpárok: talán a legnépszerűbb bringák jelenleg. Általában alumínium vázzal készült, többnyire 21 sebességes áttételi tartománnyal rendelkező gépek. Első teleszkópjuk miatt túrához ideálisak, a további kiegészítők mint a világítás, dinamó, sárvédők, csomagtartó csak fokozzák a kényelmet és a használhatóságot.

Cross kerékpárok: a név ne tévesszen meg senkit, szó sincs hatalmas ugratásokról, sárról, földutakról! Ezek a biciklik valójában „felesleges szereléktől” mentes trekkingek. A rövidebb, egynapos túrák és városi száguldás bajnokai. Stílusosak, vékonyabb kerekeik a gyors haladást teszik lehetővé, míg első teleszkópjuk a hosszabb túrákon biztosítja a kényelmet.

A Mountain Bike (MTB) sokak számára egy típusú kerékpárt jelent, pedig számtalan változata létezik.

Cross Country: a kategória „versenygépe”, a legkönnyebb, legfürgébb, leghatékonyabban pörgethető, alapvetően a könnyebb terepjárásra való. A meredek, esetleg sziklás ösvények nem tartoznak a kedvencei közé. Általában csak az első kerék kap teleszkópot.

Maraton: erősebb váz, a gumik ballonosabbak és a mintázatuk is agresszívabb, hegyi túrákhoz ideális, akár versenykörülmények között is. Elől hátul rendelkeznek teleszkóppal, technikai megoldásaik pedig pontosan a speciális feladatokhoz vannak kialakítva.

All mountain: robosztus váz, elől-hátul teleszkóp, erős kerekek és speciális gumi mintázat, igazán az extrém terep extrém kihívásaihoz alkalmazkodva. Külsőre a „downhill” (hegyről le) típusra hasonlítanak, azonban hatékonyan lehet haladni velük, tekintélyes tömegük ellenére is.

Downhill: kimondottan hegyről lefelé való száguldásra tervezett kerékpárok, erős, masszív váz, erősített kerekek, összteleszkóp jellemzik. A kormány széles (a minél jobb manőverezés érdekében), az üléspont alacsony. Hétköznapi használatra nem javasolt.

Freeride, Dirt, BMX: három típus, amelyek jellemzője, hogy mindegyiket arra tervezték, hogy különböző tereptárgyakat ugrásokkal, technikai trükkökkel küzdjenek le. A bringák ezekhez a speciális igényekhez vannak alakítva, a mindennapokban ezekre a képességekre ritkán van szükségünk.

Országúti kerékpárok: a kerékpárok királynői, a sima aszfalt verhetetlen bajnokai. Bár alapvetően versenyzésre szánták őket, a közutakon óriási sikernek örvendenek. Könnyedek, ideális erőátviteli lehetőségekkel, vékony kerekekkel, és a jellemző, mélyre hajlított kormány is mindenki számára ismerős.

Fitnesz kerékpárok: alapvetően az országúti bringák alapjaira épült gépek, ám a kormány a hagyományos versenykerékpároktól eltérően egyenes, és a használt gumiabroncsok vastagabbak. Tökéletes az országúti gépeket kedvelőknek a hétköznapok során, ha kicsit kényelmesebb változatban szeretnék élvezni a versenygépek előnyeit.

Single speed: az egyszerűségével nyűgöz le, hiszen nincs váltó, tárcsafék, és egyéb „sallangok”. Vissza a hőskorba: váz, kerék, kormány, első-hátsó fék és szabadonfutó hajtómű. Ennyi, amit találunk a „ruha alatt”. Az emelkedős, dombos utakhoz nem feltétlenül a legjobb választás, ám a városban remek útitárs lehet.

babc 2Ezen kívül természetesen akadnak még kategóriák és szép számmal találhatunk a fentiektől eltérő modelleket, ám az alapokat talán sikerült áttekintenünk.

Hajdu Viktor

IX. Életfa Terepfesztivál - A szervező szemével

IMG 1241Idén a 15 éves jubileumát ünneplő Életfa Program 7. alkalommal volt névadója annak a Terepfesztiválnak, amit 9 éve rendez meg a 10 éves születésnapját ünneplő Cross to Save, azaz X2S Team.
Évről-évre változott a kísérő program, azonban a fő szám, a terepduatlon változatlan maradt. Idén is Országos Bajnoki futamként lett megrendezve a terepfutás-terepkerékpározás-terepfutás egymást követő folyamatos teljesítéseként ismert, terepduatlon.
Fontos különbség volt, hogy a rendezvény helyszínét átköltöztettük Piliscsabáról, a budapesti Kamaraerdei Ifjúsági Központba, ahol a kísérő programok sokkal élvezhetőbb helyszínt biztosítottak a kilátogató, nem sportolói közönségnek is. Mindenki számára díjmentesen igénybe vehető, kipróbálható, színes és változatos programok várták azon kicsiket és nagyokat, akik aktívan szerették volna eltölteni vasárnapjukat. A több oldalról is jubileumi 2015-ös év egyben a Mozgás éve is. Ennek a Mozgás évnek csúcspontja pedig a IX Életfa Terepfesztivál volt. Idén már volt lehetőség a sportra hangolódni, mozogni, hisz a debreceni Jubileumi Találkozón, a 4Próba versenyen megmérkőzhettek a gyerekek.
Nagy öröm számomra, hogy 8 éves kortól 72 éves korig vegyes mezőny alakult ki, így színesítve az indulók palettáját. További öröm, hogy az Életfa Program sportolója, Mester Bálint ismét Országos bajnok lett, így megőrizve a tavalyi bajnoki címét.
Folytatásban bízva, találkozunk 2016-ban a rajtvonalon!

Szabó Tamás
Életfa Program, budapesti képviseletvezető
X2S Team alelnök

 X2S7533 X2S7587 X2S7633

Ez a honlap sütiket használ. A honlap további használatával hozzájárulsz a sütik használatához.
Ok