Menu

just logo uj     nahrinlogo   infoblokk kedv final felso ESZA

A+ A A-

Csodálatos honismereti kirándulás a Felvidéken

Nagy izgalommal vártam október 6-át, amikor kora reggel útra keltünk Tatáról Miskolcra Schmidt Ferenc igazgató úrral és Hegyi Gyöngyivel, akiknek nagy tisztelettel köszönöm meg, hogy velük utazhattam.

Igazgató Úr és Gyöngyi megmutatta nekem a Logisztikai Központ Just és Nahrin raktárhelyiségeit, melyben csomagjaink várnak kiszállításra. Nagy élmény volt számomra a Központ megismerése.

erzsike-gyongyi-eletfa 800

9 óra körül megérkezett a buszunk Debrecenből. Útitársainkhoz csatlakozva megkezdtük a Felvidék I elnevezésű honismereti kirándulásunkat.

Kirándulásunk első napja az Aradi vértanúk halálának évfordulójára esett. Erről az eseményről megható megemlékezést hallhattunk Borsi Tivadartól, aki a történelemből jól ismert vértanúkon kívül kegyelettel emlékezett meg az ismeretlenség homályába veszett szabadsághősökről: Ormai Norbertről, Kazinczy Lajosról és Ludwig Haukról is. Utána Dr. Harsányi Edit osztotta meg velünk a vértanuk utolsó mondatairól szerzett ismereteit.

Tivadar és Edit kimerítő ünnepi megemlékezését követően buszunk lassan Krasznahorka vára alá ért. Sajnos a várat a 2012. március 10-i tűz miatt csak az útról szemlélhettük meg. Kárpótolt azonban bennünket a vár videón történő bemutatása. Megismerhettük ebből a 13. században épült vár viharos történetét, melyet egy oklevél 1341-ben említ meg először.

A vár gyakori tulajdonosváltása után 1575-től tartósan az Andrássy család birtokába került. A várhegy alatt láthattuk a család mauzóleumát, melybe a közelmúltig történt temetkezés.

A család történetéről bővebben a Betléri Andrássy kastélyban hallhattunk, amelyet utunk során meglátogattunk. A kastély 44 szobájában elhelyezett kiállítási anyag betekintést nyújtott számunkra a család életébe. Itt megismerhettük az Andrássyak családfáját, mely visszamenőleg az ősmagyarokig nyúlik vissza. Az Andrássyak művészetpártoló, műgyűjtő, világutazó, vadászó gyűjteményének anyaga nagy élmény volt számunkra. A kastélyban elhelyezett nagyszámú festményeken megismerhettük a család számos híres tagját a napjainkban élőkig.

betleri-kastely-eletfa 800

Utunk az Alacsony Tátra festőien szépséges hegyvonulatain keresztül, szerpentin utakon folytatódott közel 2 órán keresztül Lőcse városa felé. Eközben ismertetőt hallhattunk a városról Borsi Tivadartól. Dr. Barla Erzsébet főorvosnő pedig élvezetesen mesélte el nekünk Jókai Mór: a Lőcsei fehér asszony című regényének történetét.

Megérkezésünkkor elfoglalhattuk a minden igényt kielégítő szállásunkat. Ezután 5 órakor indultunk nagyon kedves idegenvezetőnkkel, Astriddal a hosszú és érdekességekben gazdag városnézésre.

A történelmi Városháza nagytermében részletes tájékoztatást hallhattunk a város történelméről.

Itt megtudhattuk, hogy a területén már a 9. században erődítmény állt, de oklevél először csak 1245-ben említi a települést.

Lőcse gyors fejlődése révén 1323-ban már szabad királyi város lett, melynek árumegállító joga volt. A város eseménydús történelmének beszámolója után megtekinthettük magát az épületet, melyben a Lőcsei fehér asszony portréját is láthattuk.

Ezt követően a város főterén - szinte minden házról - a magyar történelemhez kapcsolódó történeteket osztott meg velünk Astrid, melyek mindegyike újdonság volt számunkra.

Később megnézhettük az Evangélikus templomot is. A katolikus templomba csak a fürgébbek tudtak bemenni vasárnap reggel.

Szombat este a megérdemelt vacsora után mindnyájunknak jólesett ezt a csodálatos napot kipihenni.

Vasárnap reggel nagyon változatos kínálatú, finom svédasztalos reggeli várt bennünket, mindenki megelégedésére.

9 órakor kezdtük meg utunkat Kassa felé. Útközben Borsi Tivadar meglepetéssel szolgált nekünk. Olyan ismereteket tudhattunk meg tőle Szlovákia politikai történetéről, konkréten a Benes dekrétumhoz kapcsolódó részletekről, melyeket tőle hallhattunk először. Kassához közeledve rövid ismertetőt mondott a városról. A városba érve Balassa Zoltán magyar idegenvezető vezetésével csodálatosan érdekes, látnivalókban gazdag városnézés következett.

Kassa eseményekben gazdag történelméről idegenvezetőnk lelkesen beszélt nekünk. Megtudhattuk, hogy Kassát először 1230-ban, erődítményeit 1312-ben említik az okiratok.

Régi magyar utcákon keresztül vezetett az utunk, mely során megismerhettük a híres épületeket.

Mint Lőcsén, itt is a Főtér bővelkedett a legtöbb látnivalóval. A történelmi Magyarország területén megszokottá vált számunkra, hogy a házakhoz fűződő események magyar vonatkozásúak voltak, melyeket érdeklődéssel hallgattunk. Szinte minden ház tartogatott meglepetést számunkra.

Megcsodálhattuk a Kassai Opera impozáns épületét. Itt tartották Katona József Bánk Bánjának ősbemutatóját.

Szép látványt nyújtott számunkra a Kassa csodálatos szökőkút kompozíciójának látványa, melyet a csepergő eső sem tompított.

Városnéző sétánkat Európa egyik legszebb székesegyházának, a Szent Erzsébet dómnak a megtekintésével fejeztük be.

A dóm évszázadokon keresztül épült Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletére. Építése 1380 körül kezdődött és 1520-ban fejeződött be. Az épület érett gótikus stílusban, 5 hajós bazilika típusú épületként készült, melyhez több kápolnát építettek. A dóm szentélye 1508-ra készült el.

kassa-dom-eletfa 800

Altemplomában kezdtük a látogatásunkat, ahol II. Rákóczi Ferenc és bujdosó társainak 1906-ban hazahozott hamvai vannak elhelyezve.

Meghatottak bennünket Schmidt Ferenc Igazgató Úr kegyeleti megemlékezésének szavai, melyekben minket is a magyarságunk megőrzésére szólított fel.

A koszorúzás után elénekeltük a Himnuszt és a Szózatot. Biztos vagyok benne, hogy ezeket az érzelmekben gazdag perceket senki sem fogja elfelejteni közülünk.

A templom felső terében meglepett bennünket a főoltár, annak nagy méretei.

{jb_iconic_info}A 12,5 m magas és 8,1m széles nyitott szárnyú főoltár közepén Szűz Mária, bibliai Szent Erzsébet keresztelő János édesanyja és Árpád-házi Szent Erzsébet láthatóak.{/jb_iconic_info}

Az általuk most látható szárnyak táblaképein Árpád-házi Szent Erzsébet életének mozzanatait elevenítette meg a korabeli festő. Mi most nem láthattuk, de nagyböjti időben a belső szárnyakat behajtva a passió jelenetei láthatóak.

Adventkor az oltár csukott állapotban Szűz Mária életéből vett jeleneteket mutat. Ezektől a képektől oly egyedülálló ez az oltár.

Árpád-házi Szent Erzsébet, kinek nevét őrzi ez a dóm 1207-ben született és 1231-ben halt meg. A Bánk Bánból ismert II. András magyar király és Merániai Gertrúd gyermeke.

Büszke vagyok rá, hogy a sok gyönyörű látnivaló mellett a Szent Erzsébet dómot az ÉLETFA Honismereti program keretén belül láthattam meg először.

A magam és minden résztvevő nevében nagy tisztelettel, szeretettel és hálával köszönöm meg

dr. Barla Erzsébet főorvosnőnek és párjának, Borsi Tivadarnak, hogy munkájukat és energiájukat nem kímélve megszervezték és lebonyolították számunkra ezt a csodálatos kirándulást, mely felejthetetlen számunkra!

Hazaérve mindnyájunk egy csodálatos élménnyel lett gazdagabb. A 2 nap alatt ismét megmutatkozott az ÉLETFÁSOK közötti emberbaráti szeretet, és Igazgató Úr kedves mondása:

,,Aki velünk tart az jól jár!”

Szeretettel:

Kéringer Gézáné Erzsike – Tatáról, Tóthné Maja csapatából

70/250 16 27

Ez a honlap sütiket használ. A honlap további használatával hozzájárulsz a sütik használatához.